Followers

Tuesday 5 July 2011

Erti Sahabat Sejati

Dalam suasana keadaan dunia diancam berbagai bagai malapetaka, seperti gempa bumi, tanah runtuh, banjir besar, kebakaran hutan yang dashyat, ribut taufan, tsunami, gelora politik, rampasan kuasa, rogol, samun, penindasan, penyalahgunaan kuasa, sombong dan angkuh, saya dinasihati oleh seorang sahabat supaya bersabar.

Sabar itu separuh daripada iman, dalam apa jua keadaan sekalipun sekiranya kita mampu untuk bersabar, nescaya tindakan dan keputusan yang kita buat akan mendapat berkat dan rahmat, oleh itu dalam menghadapi permainan orang yang berkuasa di jabatan kerajaan kita hendaklah menunggu dengan sabar dan tabah, kerana tidak semua pegawai kerajaan yang ada kuasa terdiri dari pada mereka yang sombong dan angkuh. Ramai juga pegawai kerajaan yang berilmu dan beriman yang boleh membantu orang yang sabar.

Nasihat oleh sahabat supaya bersabar akan menjadi pengukur dalam meletakkan keutamaan mencari rezeki dengan cara jujur dan berhemah, berbuat baik dan tidak meninggi diri adalah kegemaran bagi orang yang ingin mencari sahabat, kerana sahabat tentunya boleh bantu membantu dan tolong menolong.

Sahabat yang faham dan mengerti akan kepayahan seseorang sahabat itu dan sanggup membantu adalah merupakan sahabat sebenar dalam hidup dibumi Tuhan ini, dan sahabat seperti inilah yang dinanti oleh beribu bidadari di akhirat nanti.



The Lagenda Budak Setan's - TheLaBu'S

1 comment: